Jäsenelle

Tarkista omat jäsentietosi alla olevan painikkeen kautta. Mikäli sinulla ei ole vielä salasanaa Kiltaan, voit sen tilata lomakkeen kohdasta Pyydä salasanaa / Olen unohtanut salasanani

KOILLIS-HELSINGIN SENIORIT RY

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2020

YLEISTÄ

Kulunut vuosi oli yhdistyksen 33. toimintavuosi. Vuosi oli erittäin poikkeuksellinen Korona pandemian takia. Vakinaiseen kokoontumispaikkaamme Pihlajamäen kirkolle pääsimme vain kolme kertaa. Kirkon tilat ovat kokoontumispaikkana viihtyisät ja kooltaan riittävät. Pihlajamäki on liikkumisen/liikenteen kannalta helppo paikka.

Toivottavasti viimeistään syksyllä pääsemme takaisin tuttuun paikkaan Pihlajamäen kirkolle.

JÄSENISTÖ

Jäsenmäärä on hiukan alentunut. Tänä erikoisena vuotena jäsenmäärämme 31.12.2020 oli 103 jäsentä, joista naisia 75 ja miehiä 28. Senioriliiton vuoden 2020 teemana jatkui ”Seniorit nettiajassa” haaste.

HALLITUS

Hallituksen jäsenet v. 2020:

Marja-Leena Hassinen, puheenjohtaja

Ulla Huotinen, talousvastaava, jäsenrekisterin hoitaja

Leena Juvonen

Marjatta Peurala, liikuntakerhon vastaava

Pertti Puolimatka, varapuheenjohtaja

Kari Sjöberg, matkavastaava

Eila Tarnanen

Toimihenkilöt:

Timo Huotinen, tiedotusvastaava

Aune Kahelin, sihteeri, kirjallisuuskerhon vastaava

Ilona Karalahti, verkkosivut, virkistystoiminta

Sirpa Puusniekka, kulttuurikerhon vastaava

Seija Simolin, muistikerhon vastaava

Hallitus on kokoontunut vuoden 2020 aikana poikkeusoloista huolimatta yhdeksän kertaa.

SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET

Vuosikokous pidettiin 3.3.2020. Vuosikokouksessa käsiteltiin vuoden 2019 toimintakertomus ja tilinpäätös, toiminnantarkastajien lausunto ja vastuuvapauden myöntäminen vuoden 2019 hallitukselle.

Puhujana oli Leena Björklund Juurimartoista, aiheena suomalainen ruisleipä.

Syyskokous pidettiin 3.11.2020. Syyskokouksessa käsiteltiin seuraavan vuoden henkilövalinnat, toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Syyskokouksen puhujana oli pastori Timo Laaninen Malmin seurakunnasta, aiheena Sana.

VARSINAINEN TOIMINTA

Kuukausitapaamiset

Tapaaminen oli rajallista poikkeuksellisen koronavuoden takia. Toiminnan perusrunkona on ollut kuukausitapaamiset. V. 2020 pystyttiin pitämään kevätkaudella vain tammi-, helmi- ja maaliskuun tapaamiset. Syyskaudella tavattiin elo-, syys-, loka- ja marraskuussa.

7.1.2020 Ilmastonmuutos ja sen vaikutukset ihmisen terveyteen, Reija Ruuhela Ilmatieteen laitokselta.

4.2.2020 Opi tuntemaan erilaisten muovien kiertokulku ja muiden hankalien tavaroiden kierrätys, roskapoliisi Marjo Vainio Vantaan Energialta.

18.8.2020 Alkajaiset Tekniikan museon auditoriossa, kahvit ravintola Koskenrannassa.

1.9.2020 Tapaaminen Helsingin pitäjän eli Pyhän Laurin kirkon ympäristössä. Oppaana Kirkonkylän kulttuurikävelyllä toimi Vantaa Seuran toiminnanjohtaja arkeologi Riina Koivisto. Kahvit Kahvitupa Laurentiuksessa.

6.10.2010 Tapaaminen Malmin VPK:n tiloissa. Luennoitsija Minna Välimäki, aiheena Pohjoisen suot muuttuvassa ilmastossa.

Jäsentapaamisia oli seitsemän ja osallistujia yhteensä 332.

KERHOTOIMINTA

Liikuntakerho on kokoontunut vuoden aikana 32 kertaa ja mukana on ollut keskimäärin kuusi henkilöä. Liikuntakerhon vetäjänä on toiminut kerhovastaava Marjatta Peurala. Liikkujia vuodessa 320 henkilöä.

Muistikerho on kokoontunut yhteensä 10 kertaa, mukana keskimäärin 6-7 henkilöä. Muistikerhon vastaava on Seija Simolin. Kävijämäärä vuodessa n. 65 henkilöä.

Kirjallisuuskerho on kokoontunut vuoden aikana viisi kertaa, osanottajia keskimäärin kahdeksan henkilöä. Kirjallisuuskerhon vastaava on Aune Kahelin. Kävijämäärä vuodessa 40 henkilöä.

Kulmapöytä kokoontui vuoden aikana 10 kertaa, osanottajia keskimäärin 5,5 henkilöä. Keskustelukerhon vastaava on Marja-Leena Hassinen. Kävijämäärä vuodessa 55 henkilöä.

Kulttuurikerho kokoontui vain alkuvuodesta kaksi kertaa, mukana 8-9 henkilöä. Kerhon vastaava on Sirpa Puusniekka. Kävijämäärä yhteensä 17 henkilöä.

MUU TOIMINTA

Koronan takia tutustumiskäyntejä ja retkiä on ollut vähän.

Puheenjohtaja soitti kesällä tervehdyssoiton jäsenille.

Syksyllä kävimme Sipoossa Gumbostrandissa taidenäyttelyssä sekä Erkki Steniuksen keramiikkapajassa Tapanilassa. Lisäksi oli teatterikäyntejä, Päivä murmelina Kaupunginteatterissa sekä Jukka Lindströmin stand up show Kapsäkissä.

TIEDOTUS

Toiminnan vähäisyyden vuoksi ei paikallislehteen ole laitettu tiedotteita. Sen sijaan jäsenille on syyskaudella laitettu sähköpostitiedotteita viisi kertaa.

TALOUS

Yhdistyksen talous on ollut kuluneena vuotena alijäämäinen 79,90 €  Yhdistyksen taloudenhoitaja on Ulla Huotinen.

LIITTO ja Helsingin kansallinen senioripiiri

Marja-Leena Hassinen  valittiin piirihallitukseen yhdistyksen edustajana. Hän toimi piirin koulutus- ja kansiovastaavana. Yhdistyksen edustajiksi Helsingin piirin vuosikokouksiin v. 2020 valittiin Ilona Karalahti ja Aku Karalahti.

Piirin kevätkokous hoidettiin sähköpostilla ja syyskokous pidettiin Oulunkylän Hyvän Paimenen kirkossa.

ARKISTO

Yhdistyksen arkistoa säilytetään edelleen Otermantie 14:n autotallissa (avaimet ovat Heikki Takamaalla).

LOPUKSI

Hallitus kiittää yhdistyksen jäseniä kärsivällisyydestä poikkeusoloissa ja aktiivisesta mukanaolosta mahdollisuuksien mukaan.

HALLITUS