Edunvalvonta

Jäsenyytesi on meille, koko liitolle, tärkeä. Vaikka et itse osallistuisi aktiivisesti edunvalvontatyöskentelyyn, jäsenenyytesi kasvattaa joukkoamme ja sen myötä painoarvoamme, kun pyrimme vaikuttamaan meitä kaikkia koskeviin asioihin.

Yhdistyksemme seuraa valppaasti paikallisia asioita ja tapahtumia mm jäsenenä kaupungin  kutsumassa  Malmi-verkostossa. Edunvalvonnan toteutus tapahtuu pääosin Helsingin kansallisen senioripiirin kautta, jolla edustajat HEJ:ssä vanhusneuvostossa.

Helsingin eläkeläisjärjestöt  HEJ ry

toimii  yhteistyöelimenä  eläkeläisyhdistysten edunvalvonnassa Helsingin alueella. Olemme mukana Hgin  senioripiirin kautta, piirin edustaja HEJ hallituksessa on  2024 Marja Kakriainen, varalla Olavi Nieminen.

HEJn jäsenyhdistykset aakkkosjärjestyksessä::

Eläkeliiton Helsingin piiri ry

Eläkeläisten Helsingin Aluejärjestö ry

Eläkkeensaajien Keskusliiton Helsingin piiri ry

Helsingin kansallinen senioripiiri ry

Helsingin Kristilliset Eläkeläiset ry

Helsingin kunnalliset eläkeläiset ry

Helsingin senioriopettajat ry

Samrådet i SPF Helsingfors rf

Merkittävä asema on  Helsingin vanhusneuvostolla, jossa Pirjo- Liisa Kangasniemi on Hgin senioripiirin edustajana. Hän on myös piirin hyvinvointialuevastaava.  Kaupunginhallituksen nimittämänä jäsenenä on Päivi Riihilahti-Syvänen (kok) Malmilta.

Lisätietoja vanhusneuvostosta, mm. kokouspöytäkirjat:

Valtakunnallisesti
Kattojärjestömme Kansallinen senioriliitto ry valvoo jäsentensä taloudellisia ja sosiaalisia etuja valtakunnallisella tasolla. Se pyrkii tukemaan eläkeläisten ja ikäihmisten yhteiskunnallista osallistumista tasavertaisina toimijoina muiden väestöryhmien kanssa.

Kuusi eläkeläisjärjestöä on perustanut  Eläkeläisliittojen etujärjestö EETUry. ry:n  edunvalvonnan yhteistyötä varten.  EETU:n puheenjohtajuus vaihtuu vuosittain. Vuonna 2024 Kansallinen senioriliitto ry toimii EETU:n puheenjohtajajärjestönä ja Kari Kantalainen puheenjohtajana.